Haha.. Model 250cc. Kategori superbike cc rendah yang ramai pakai.
Terdiri dari kalangan rider yang baru mencari pengalaman
sebelum upgrade ke cc yang lagi besar.
Contoh yang terdapat di Malaysia ni,
Kawasaki Ninja 250 , Honda CBR 250 , dan NAZA Blade 250,
setiap model ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.
Macam diorang kate,
Tapi, yang jadik isu nye,
250 ni tak begitu berbaloi bagi rider 150 yang upgrade ke 250.
Power dan top lebih kurang je. Yang beza cuma pick up.
Member aku pon ada dah test Yamaha TZM dengan Ninja 250. Berjarak Ninja kena titik.
Kips stndrd serta Yamaha FZ150 yang dah dibikin pon boleh cucuk angin 250 mudah- mudah.
Sebab apakah kategori 250 ni tak sehebat zaman 250 dulu??
Sebenarnya salah ni datang dari manufacturer tu sendiri.
Awal 80/90 an semua nak melampau lampau
bikin enjin 250 dengan DOHC 16 valve technology
macam Yamaha FZR250, Honda CBR 250, Kawasaki ZXR250, dan Suzuki GSX250.
all big four mau lawan.
Cair la valve chorr... semua kasi full throttle, dengan cylinder 62.5cc
Dengan halusnye piston ring, piston dan valve. Dah la 4valve per cylinder.
Redline pulak 18,000rpm. Memang la gilaaa~
ditambah dengan iklim Malaysia yang panas nih, banyak yang kecundang tanpa pembelaan. Chewahh!
So, manufacturer terpaksa buat cara lain.
kawasaki buat twin, penyambung generasi ZZR
honda buat big single.
Tapi orang Malaysia tak nak paham,
big single = bukan superbike then, 4cylinder 16V DOHC = terbaek sangat- sangat!
Banyak lagi format enjin yang wujud, V twin, 3 inline, parallel twin, Boxer twin.
Semua orang tetap teruja dengan 4inline 16v DOHC tu tanpa memahami,
kalau nak torque lebih, load berat, baik buat SOHC.
2valve per cylinder pulak lebih torque at lower rpm.
Nak buat macam mana, ramai yang tak tahu
Haha.. panjang betul kisah pasal 250 ni. Dah la kisah silam pulak tu. Ingat kelas sejarah ke? haha. Rilek.. Nanti aku citer lagi. Mmg mood aku malam ni nak citer pasal benda nih. Korang bace je lah! :-p
Oh yea! aku ada dengar khabar yang Yamaha sekarang ni dalam proses bawak keluar motor baru, untuk compete balik dalam kelas 250 nih. Ye lah, Ninja 250, CBR 250 makin membiak kat Malaysia nih. Kita tunggu dan lihat yea kawan- kawan.
Terdiri dari kalangan rider yang baru mencari pengalaman
sebelum upgrade ke cc yang lagi besar.
Contoh yang terdapat di Malaysia ni,
1mile = 1.609 km ... Kalkulator cepatt!!! :-p |
setiap model ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.
Macam diorang kate,
- Blade top kurang tapi ketahanan tu ade. maintain naik bukit dan pecutan die kukuh. (paham tak???)
- CBR pulak, handling sedap. meleper best and maintanence murah. Enjin single,
- Ninja pulak, paling laju antara ketiga- tiga nih. Highway sedap la
Tapi, yang jadik isu nye,
250 ni tak begitu berbaloi bagi rider 150 yang upgrade ke 250.
Power dan top lebih kurang je. Yang beza cuma pick up.
Member aku pon ada dah test Yamaha TZM dengan Ninja 250. Berjarak Ninja kena titik.
Kips stndrd serta Yamaha FZ150 yang dah dibikin pon boleh cucuk angin 250 mudah- mudah.
Aku, sewaktu test drive Kawasaki Ninja 250 kawan aku.. peace yow! hee |
Sebenarnya salah ni datang dari manufacturer tu sendiri.
Awal 80/90 an semua nak melampau lampau
bikin enjin 250 dengan DOHC 16 valve technology
macam Yamaha FZR250, Honda CBR 250, Kawasaki ZXR250, dan Suzuki GSX250.
all big four mau lawan.
Yamaha FZR250 |
Dengan halusnye piston ring, piston dan valve. Dah la 4valve per cylinder.
Redline pulak 18,000rpm. Memang la gilaaa~
ditambah dengan iklim Malaysia yang panas nih, banyak yang kecundang tanpa pembelaan. Chewahh!
So, manufacturer terpaksa buat cara lain.
kawasaki buat twin, penyambung generasi ZZR
honda buat big single.
Hah!! Gaduh! Gaduh!! hehee~
Tapi orang Malaysia tak nak paham,
big single = bukan superbike then, 4cylinder 16V DOHC = terbaek sangat- sangat!
Banyak lagi format enjin yang wujud, V twin, 3 inline, parallel twin, Boxer twin.
Semua orang tetap teruja dengan 4inline 16v DOHC tu tanpa memahami,
kalau nak torque lebih, load berat, baik buat SOHC.
2valve per cylinder pulak lebih torque at lower rpm.
bagi korang nampak sikit macam mana rupa BMW Boxer twin
Nak buat macam mana, ramai yang tak tahu
kelebihan dan kekurangan,
16v vs 8v,
SOHC vs DOHC,
4-inline vs v-4,
3inline ataupon boxer.
Kalau tak, takde la Triumph dengan triplenya dan BMW dengan Boxertwin saja.V-twin engine, Harley Davidson lah mostly pakai
Oh yea! aku ada dengar khabar yang Yamaha sekarang ni dalam proses bawak keluar motor baru, untuk compete balik dalam kelas 250 nih. Ye lah, Ninja 250, CBR 250 makin membiak kat Malaysia nih. Kita tunggu dan lihat yea kawan- kawan.
11 comments:
rupa muda lagi. tapi knowledge bukan main bro. well done!
:-D arigato! saya newbie jerr~
noob!
Anda ada bakat sebagai penganalisis dunia permotoran dua roda ataupun jua sebagai wartawan dunia dua roda, Namun ada beberapa fakta yang agak kurang tepat dan mungkin tidak begitu sesuai contohnya ada kenyataan anda mempertikaikan mengapa motor berkapasiti 250 kini tidak sehebat motor2 berkapasiti 250 pada era terdahulu. Perlu difahami motor 250 cc keluaran terdahulu adalah berkonsepkan enjin 2 lejang yang mana sedia maklum teknologi enjin 2 lejang sememangnya mempunyai prestasi lebih cemerlang berbanding enjin 4 lejang. Perlumbaan bertaraf dunia seperti MotoGP juga melaksanakan siri siri perlumbaan mengikut kategori dan kapasiti enjin yang sama cuma berbeza pengeluar. Jadi tidak perlu untuk membezakan antara keupayaan kapasiti enjin 2 lejang dan 4 lejang kerana itu tidak adil dan juga membuat perbandingan prestasi sebuah mesin yg sudah diubahsuai dengan yang masih standard. Soal titik menitik atau tapau menapau ni sebenarnya fakta yang agak kurang tepat faktanya kerana tiada analisis yang rasmi mengenainya dan hanya mengelirukan pembaca sahaja kerana soal pemanduan mesin dua motor ini banyak faktor yang mempengaruhi prestasi samada daripada skill tunggangan berat penunggang dan aerodimaik sesebuah jentera juga perlu dambil kira. Anyway try your best to be a 2 wheels reporter. Peace...
Pertama sekali, terima kasih. Sebab sudi melawat, dan bagi komen dan kritikan. memang itu yang ditunggu. haha
Maaf la tentang tapau menapau tu. Tu semua fakta, saje keluarkan sikit sebab menyedarkan generasi baru. Ramai tak tahu kisah 250 zaman2 dulu. So mau compare sikit la. Bagi diorang paham.
apepon terima kasih banyak2, harap boleh kritik lagi post2 yang lain. Just doing this for fun. minat punya pasal. haha :-D
terbaik bro. Bro cerita pasal 4 lejang..betul la.tu...huhu..kalau dua lejang..panjang woo..leh wat tesis kalo nak cerita..huhu
agak panjang jugak la. tapi aku masih mengkaji tentang 2stroke nih. heheh. insyaAllah, ada rezeki akan aku ceritakan juga nanti.
trimas
Salam Bro,
boleh bg no tel nanti..or amik ni 01128669076..klau cntct gtau..saya bru nak berjinak nak amik ninja 250r 2013..sbb mmg betul dia plg laju antara tiga2..(kat fast lane mmg kne laju kalau x bungkus la)..byk nk tnya bro..harap bro sporting..tq bro
pilihan ni untuk bunyi atau kelajuan...untuk 250cc ni...kalau nak bunyi mcm jet...belilah zxr250 4inline.....bunyi best....1km sebelum lalu kat bus stand...org dah tengok sebab dengar bunyi exzos macam bunyi motoGP.....promote ni...hehe
zx250 2inline...yg baru tu bunyi mcm motboat.....tarak guna...bunyi mcm modenas(CT110)....mod exzos pun bunyi tambah semacam Motobot 25HP....hehe
zx250 2inline kebaikannya kos selenggara murah dan senang...berbaloi dengan bunyinya yg x merdu...hehe
Jgn banding kn antara kips yg 2 stroke dgn mna2 250 .. x logic dgr nye ..
Post a Comment