Followers Sejati

Nuffnag

Adverlets

Monday, March 12, 2012

How Low You Can Go ???

Assalamualaikum! Lama tak update meh. aku busy final nih sekarang.. haha. Tambah pulak balik rumah (padahal busy) study week aritu internet rumah kena potong, balik kampus pulak roomate aku haramjadah bawak p1 kami balik kampung... heh. memang xdapat laa.. Okeh2, wish me luck. tu je, xnak sembang dah melalut2.

Cornering, di sini ada beberapa jenis cornering, korang selalu yang mana satu?

1. Anda tak perlu turun punggung. Just turunkan bike anda dan anda stay di seat anda. Senang kawal motor, terutama kalau tayar membuang pon, anda mudah nak angkat balik motor. Aku kadang2 buat camni time korner kat traffic light yang jalan nya pasti licin dan berpasir.

2. Kedua, kalau anda tengah laju lah, anda akan tekan motor supaya turun lebih rendah tanpa turun badan. Ini membolehkan anda korner lebih tajam. Tapi aku tak suka buat sangat cara ni, rasa macam senang tayar membuang. Heheh..

3. Gaya yang stylo, dan mudah untuk anda asah lutut. Gaya yang stabil tetapi kalau tayar membuang, memang payah sikit nak recover balik. Aku selalu buat terutama kalau korner yang panjang di mana kena stabil untuk constant speed. Koner tajam pon sedap jugak.

4. Ho.. Ini tak penah buat, dan paling stylo. Tapi ini juga mungkin untuk tengah laju, anda berusaha untuk bawak turun motor anda sambil melayan koner yang tajam.

5.Ini pulak, mungkin koner yang melencong tajam. Lebih stabil dan laju. Tapi kurang bergaya.

Aku jujurnya selalu nombor 1 dan 3. Tapi tak pernah cecah la... kecil2 an. Sebab faktor yang tak mengizinkan. Kalau tak, memang boleh dah tu... Haha.. :-p


Tahap ni memang aku tanak cakap ape la.... dengan siku pon die tibai... HuHuuu~


Korang pernah mencapai tahap sagat lutut dah?? haha... of course, bukan semasa jatuh. =.="

Aku tak. Haha... Memalukan en, tapi benda tu termasuk dalam list "things to do before i die". No Worry. hehe Tringin sangat2 kot. Tunggu la, sebab halangan aku sekarang, faktor tayar botak dan xcukup lebar, knee guard, serta footrest racing. Setelah aku memiliki benda tu, aku akan cuba... Haha.

Aku da buat dah, tak boleh, sagat kat footrest standard tu dulu. Berapa kali dah nak jatuh sebab tu... Huhu.
Tayar tak cukup lebar pulak punca aku jatuh haritu... Hehe. Trauma la dulu sat.
 Tayar botak aku dah banyak kali rasa membuang, nasib tak selerak ja.

Tapi bagi reader kat sini, anda mungkin sambil sapu jalan sebelah tangan time korner, anda tolong la tegur saya. Saya cuma berpandukan pengalaman bodoh saye je. Anda bagi la nasihat dan betulkan pendapat saya. Tringin nak belajar. Thanks.  :-)

nota kaki: "Kalau salah tu tegur- tegur lah. Kadang- kadang aku over ke, fakta salah ke, ajaran sesat ke, then korang lagi otai dan lebih mengetahui. ajar la aku yang noob nih. heh. peace!!"

No comments:

Nuffnag