Followers Sejati

Nuffnag

Adverlets

Friday, March 16, 2012

2012 Yamaha YZF-R1

Assalamu'alaikum!
Haha.. post tentang motor yang dinanti- nanti kan semua orang. Silap2 omputih pon pakat view yang ni, tapi tak paham haram sepatah :-p



 


Yamaha R1 tahun 2012. Ramai yang susah nak beza Yamaha R version nih. Okeh, tips paling simple dimple pimple, R1 ialah ekzos beliau dekat bawah seat. :-) Macam R6 pulak ekzos kat tepi. Tu lah paling simple. Haha..

Model paling famous Yamaha dan pujaan ramai. Dikenali di selurh dunia, sebut R1 memang orang tau dah. Haha. Tereknal dengan performance nya yang mantap. Aku pon tak tau nak review apa lagi. Tapi spec 2012 ni memang banyak teknologi baru yang dihasilkan oleh Yamaha.



Dilengkapi oleh : 
  • -Seven level traction mode yang membuat kan para rider lebih berani untuk mengambil selekoh dan kurang merasai tayar spin.
  • -Teknologi terbaru MotoGP supaya rider tidak merasai any unnatural or harsh intervention from daripada sistem
  • -3level D-mode elctronic throttle response control, 21 pilihan mengikut teknik penunggangan anda
  • -YCC-T™ (Yamaha Chip Controlled Throttle) is MotoGP® inspired fly-by-wire technology untuk respon pecutan lebih pantas
  • - YCC-I® is Yamaha Chip Controlled Intake which is a variable intake system yang meluaskan penyebaran kuasa. 


 

  • -Fuel injection system yang mempunyai pengudaraan lebih optimum dan smooth pecutannya.
  • -logo World GP 50th Anniversary atas tank
  • -Special numbered plate di mana hanya 2000 unit sahaja dikeluarkan worldwide.
  • -New headlight cowl yang lebih garang
  • -Penutup muffler dan cover ekzos juga direka baru
  • -aluminium frame untuk cornering dan handling
  • -frame belakang yang ringan Controlled Fill Die Cast Magnesium
  • -Suspension fork depan SOQI yang digunakan dalam MotoGP
  • -independant damping
  • -bunyi inline four silinder yang menggiurkan


  • New ECU settings
  • Top triple clamp baru mengikut design Yamaha M1
  • Footrest direka semula untuk lebih selesa dan mesra dengan pemakaian boot
  • Slipper Back Tyre Torque yang menghalang tayar membuang ketika slow down untuk mengambil selekoh dari kelajuan yang tinggi.

Cool~ haha

 Specs sumber dari bikez.com:
General information
Model:Yamaha YZF-R1
Year:2012
Category:Sport
Rating:73.1 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Price as new (MSRP):US$ 13990. Prices depend on country, taxes, accessories, etc.
Engine and transmission
Displacement:998.00 ccm (60.90 cubic inches)
Engine type:In-line four, four-stroke
Engine details:Titanium intake valves
Compression:12.7:1
Bore x stroke:78.0 x 52.2 mm (3.1 x 2.1 inches)
Valves per cylinder:4
Fuel system:Injection. Fuel Injection with YCC-T and YCC-I
Fuel control:DOHC
Ignition:TCI: Transistor Controlled Ignition
Cooling system:Liquid
Gearbox:6-speed
Transmission type,
final drive:
Chain
Clutch:Slipper-type back torque-limiting clutch
Driveline:#530 O-ring chain
Fuel consumption:7.13 litres/100 km (14.0 km/l or 32.99 mpg)
Greenhouse gases:165.4 CO2 g/km. (CO2 - Carbon dioxide emission)
Chassis, suspension, brakes and wheels
Rake (fork angle):24.0°
Trail:102 mm (4.0 inches)
Front suspension:43mm inverted fork
Front suspension travel:119 mm (4.7 inches)
Rear suspension:Single shock w/piggyback reservoir
Rear suspension travel:102 mm (4.0 inches)
Front tyre dimensions:120/70-ZR17
Rear tyre dimensions:190/55-ZR17
Front brakes:Double disc
Front brakes diameter:310 mm (12.2 inches)
Rear brakes:Single disc
Rear brakes diameter:220 mm (8.7 inches)
Physical measures and capacities
Weight incl. oil, gas, etc:205.9 kg (454.0 pounds)
Seat height:833 mm (32.8 inches) If adjustable, lowest setting.
Overall height:1,130 mm (44.5 inches)
Overall length:2,070 mm (81.5 inches)
Overall width:714 mm (28.1 inches)
Wheelbase:1,415 mm (55.7 inches)
Fuel capacity:18.17 litres (4.80 gallons)
Other specifications
Starter:Electric
Factory warranty:1 Year (Limited Factory Warranty)
Color options:Pearl White/Rapid Red, Pearl White/Candy Red, Raven black, Team Yamaha Blue/White


















































































Logo 50th celebration World GP





nota kaki: "Kalau salah tu tegur- tegur lah. Kadang- kadang aku over ke, fakta salah ke, ajaran sesat ke, then korang lagi otai dan lebih mengetahui. ajar la aku yang noob nih. heh. peace!!"

2 comments:

ayisy said...

motor ni kalau berdesing kat highway memang stim dengar. haha... kalau design sbk ni aku paling minat ducati panigale..cuma tak minat enjin dia jek. L-twin. bunyi tak garing sgt. huhu

budak terpaksa said...

Haha. Panigale lah bunyi garang. Tapi tak cukup syahdu macam inline 4. Siyes. Inline 4 ni mmg berderau dengar. L twin die garang + kasar

Nuffnag