Assalamu'alaikum!
Haha.. post tentang motor yang dinanti- nanti kan semua orang. Silap2 omputih pon pakat view yang ni, tapi tak paham haram sepatah :-p
Yamaha R1 tahun 2012. Ramai yang susah nak beza Yamaha R version nih. Okeh, tips paling simple dimple pimple, R1 ialah ekzos beliau dekat bawah seat. :-) Macam R6 pulak ekzos kat tepi. Tu lah paling simple. Haha..
Model paling famous Yamaha dan pujaan ramai. Dikenali di selurh dunia, sebut R1 memang orang tau dah. Haha. Tereknal dengan performance nya yang mantap. Aku pon tak tau nak review apa lagi. Tapi spec 2012 ni memang banyak teknologi baru yang dihasilkan oleh Yamaha.
Dilengkapi oleh :
Cool~ haha
Specs sumber dari bikez.com:
nota kaki: "Kalau salah tu tegur- tegur lah. Kadang- kadang aku over ke, fakta salah ke, ajaran sesat ke, then korang lagi otai dan lebih mengetahui. ajar la aku yang noob nih. heh. peace!!"
Haha.. post tentang motor yang dinanti- nanti kan semua orang. Silap2 omputih pon pakat view yang ni, tapi tak paham haram sepatah :-p
Yamaha R1 tahun 2012. Ramai yang susah nak beza Yamaha R version nih. Okeh, tips paling simple dimple pimple, R1 ialah ekzos beliau dekat bawah seat. :-) Macam R6 pulak ekzos kat tepi. Tu lah paling simple. Haha..
Model paling famous Yamaha dan pujaan ramai. Dikenali di selurh dunia, sebut R1 memang orang tau dah. Haha. Tereknal dengan performance nya yang mantap. Aku pon tak tau nak review apa lagi. Tapi spec 2012 ni memang banyak teknologi baru yang dihasilkan oleh Yamaha.
Dilengkapi oleh :
- -Seven level traction mode yang membuat kan para rider lebih berani untuk mengambil selekoh dan kurang merasai tayar spin.
- -Teknologi terbaru MotoGP supaya rider tidak merasai any unnatural or harsh intervention from daripada sistem
- -3level D-mode elctronic throttle response control, 21 pilihan mengikut teknik penunggangan anda
- -YCC-T™ (Yamaha Chip Controlled Throttle) is MotoGP® inspired fly-by-wire technology untuk respon pecutan lebih pantas
- - YCC-I® is Yamaha Chip Controlled Intake which is a variable intake system yang meluaskan penyebaran kuasa.
- -Fuel injection system yang mempunyai pengudaraan lebih optimum dan smooth pecutannya.
- -logo World GP 50th Anniversary atas tank
- -Special numbered plate di mana hanya 2000 unit sahaja dikeluarkan worldwide.
- -New headlight cowl yang lebih garang
- -Penutup muffler dan cover ekzos juga direka baru
- -aluminium frame untuk cornering dan handling
- -frame belakang yang ringan Controlled Fill Die Cast Magnesium
- -Suspension fork depan SOQI yang digunakan dalam MotoGP
- -independant damping
- -bunyi inline four silinder yang menggiurkan
- New ECU settings
- Top triple clamp baru mengikut design Yamaha M1
- Footrest direka semula untuk lebih selesa dan mesra dengan pemakaian boot
- Slipper Back Tyre Torque yang menghalang tayar membuang ketika slow down untuk mengambil selekoh dari kelajuan yang tinggi.
Cool~ haha
Specs sumber dari bikez.com:
General information | |
---|---|
Model: | Yamaha YZF-R1 |
Year: | 2012 |
Category: | Sport |
Rating: | 73.1 out of 100. Show full rating and compare with other bikes |
Price as new (MSRP): | US$ 13990. Prices depend on country, taxes, accessories, etc. |
Engine and transmission | |
Displacement: | 998.00 ccm (60.90 cubic inches) |
Engine type: | In-line four, four-stroke |
Engine details: | Titanium intake valves |
Compression: | 12.7:1 |
Bore x stroke: | 78.0 x 52.2 mm (3.1 x 2.1 inches) |
Valves per cylinder: | 4 |
Fuel system: | Injection. Fuel Injection with YCC-T and YCC-I |
Fuel control: | DOHC |
Ignition: | TCI: Transistor Controlled Ignition |
Cooling system: | Liquid |
Gearbox: | 6-speed |
Transmission type, final drive: | Chain |
Clutch: | Slipper-type back torque-limiting clutch |
Driveline: | #530 O-ring chain |
Fuel consumption: | 7.13 litres/100 km (14.0 km/l or 32.99 mpg) |
Greenhouse gases: | 165.4 CO2 g/km. (CO2 - Carbon dioxide emission) |
Chassis, suspension, brakes and wheels | |
Rake (fork angle): | 24.0° |
Trail: | 102 mm (4.0 inches) |
Front suspension: | 43mm inverted fork |
Front suspension travel: | 119 mm (4.7 inches) |
Rear suspension: | Single shock w/piggyback reservoir |
Rear suspension travel: | 102 mm (4.0 inches) |
Front tyre dimensions: | 120/70-ZR17 |
Rear tyre dimensions: | 190/55-ZR17 |
Front brakes: | Double disc |
Front brakes diameter: | 310 mm (12.2 inches) |
Rear brakes: | Single disc |
Rear brakes diameter: | 220 mm (8.7 inches) |
Physical measures and capacities | |
Weight incl. oil, gas, etc: | 205.9 kg (454.0 pounds) |
Seat height: | 833 mm (32.8 inches) If adjustable, lowest setting. |
Overall height: | 1,130 mm (44.5 inches) |
Overall length: | 2,070 mm (81.5 inches) |
Overall width: | 714 mm (28.1 inches) |
Wheelbase: | 1,415 mm (55.7 inches) |
Fuel capacity: | 18.17 litres (4.80 gallons) |
Other specifications | |
Starter: | Electric |
Factory warranty: | 1 Year (Limited Factory Warranty) |
Color options: | Pearl White/Rapid Red, Pearl White/Candy Red, Raven black, Team Yamaha Blue/White |
Logo 50th celebration World GP |
nota kaki: "Kalau salah tu tegur- tegur lah. Kadang- kadang aku over ke, fakta salah ke, ajaran sesat ke, then korang lagi otai dan lebih mengetahui. ajar la aku yang noob nih. heh. peace!!"
2 comments:
motor ni kalau berdesing kat highway memang stim dengar. haha... kalau design sbk ni aku paling minat ducati panigale..cuma tak minat enjin dia jek. L-twin. bunyi tak garing sgt. huhu
Haha. Panigale lah bunyi garang. Tapi tak cukup syahdu macam inline 4. Siyes. Inline 4 ni mmg berderau dengar. L twin die garang + kasar
Post a Comment